Shule

29 september 2018 - Mombasa, Kenia

Vanuit de klaslokalen vangen we nieuwsgierige blikken van kinderen op. Er is onbekend bezoek op school... interessant! We zijn met 7 personen op bezoek bij de Mwachema Primary school. De directeur is verrast door ons bezoek. Maar gelukkig zijn we welkom!(alleen niet in de lokalen van de groepen die nu hun examen maken). We mogen een kijkje nemen in de ECD lokalen (bij ons de kleuters) en de eerste groep.

Al snel bemerken we dat er geen 'normale' lessituatie te observeren is. Op verzoek van de juf zingen de kinderen liedjes (en stoppen pas wanneer wij weg zijn). Wat schetst echter onze verbazing, bij de eerste groepers werken ze met tablets! Geleverd vanuit een NL bedrijf, bekostigd vanuit de overheid en voorzien van stroom en WiFi. Of ze alle dagen werkzaam zijn, is twijfelachtig. Maar het is een begin.

Eenmaal contact gelegd, zoeken de kinderen ons veelvuldig op. We worden omringd door kinderen en jezelf op de foto terug zien, is natuurlijk geweldig! (Overigens wil de juf ook graag een selfie met de T4T mensen maken).

's Middags bezoeken we een school met 1400 kinderen. Het begrip 'grote groepen' krijgt hier een geheel andere lading (zeker met 50 kinderen per groep). Wat zijn er ook veel overeenkomsten te zien... kinderen blijven kinderen, de omgeving waarin ze opgroeien maakt echter het verschil!

Tijdens de lunch ontmoeten we ECD officer en bespreken we de workshop. Ben benieuwd hoe dit morgen gaat verlopen...

1. Irma:
    30 september 2018
    Kinderen blijven kinderen... gelukkig maar. Prachtige foto's, vooral dat meisje die enorm trots haar tas laat zien.
  2. Bernardine de Nijs:
    1 oktober 2018
    Groepen van 50 😳.
  3. Dianne witte:
    3 oktober 2018
    Wauw Marcella, wat een prachtige ervaring die je op. Het zal al gek zijn geweest dat het daar regende. En dan de grote klassen met kinderen. Ja kinderen zijn kinderen en de omgeving beïnvloedt het pad dat ze wandelen.